Recensie young adult: Ik ben Malala (jongereneditie)

Auteur:

Malala Yousafzai en Patricia McCormick

Uitgeverij:

Kosmos

Achterflap:

Bespreking:

Het boek vertelt het waargebeurde verhaal van het meisje Malala. Ze neemt ons mee in haar jonge leventje in Pakistan, bij haar lieve ouders en broertjes. We leren een meisje kennen dat haar omgeving ziet veranderen van een vrije maatschappij, waar kinderen buiten spelen, vrouwen naar de markt gaan, muziek en film heel normaal zijn tot een maatschapppij waarin de vrouw volledig uit het straatbeeld verdwijnt, alle westerse spullen vernietigd moeten worden, geen plezier meer gemaakt mag worden en iedereen op de tippen van zijn tenen loopt om buiten schot te blijven bij de Taliban.

Malala gaat een strijd aan voor onderwijs voor kinderen en dan in het bijzonder meisjes. Ze wordt gesteund door haar familie. Ook haar vader gaat de strijd aan tegen de beperkingen die de Taliban oplegt. Een strijd die nog lang niet gewonnen is.

Het verhaal neemt je mee naar de tijd van de strijd in Afghanistan tegen de Taliban. De mensen net over de grens in Pakistan voelen zich op die moment nog niet bedreigt. Maar na de grote aardbeving komt daar verandering in. De extremisten weten de ongeletterde bevolking te overtuigen van het feit dat de aardbeving een straf van Allah is, omdat ze niet volgens de letter van de Koran en volgens de Sharia leven. Hun handelsmerk is angst verspreidenom zo de controle en de macht te krijgen.

Mooi en tegelijk ontroerend hoe zo een jong meisje, een kind nog eigenlijk, zo krachtig is en geen angst toelaat, zodat ze haar droom kan verwezenlijken, gesteund door haar familie. Een verhaal dat kracht en hoop kan bieden aan jongeren die dromen van een mooie, vredevolle toekomst.

Leeftijd:

Vanaf een jaar of 13.

Meer info: