Hoe schrijf je een goede boekenreview?

Ik krijg geregeld de vraag: hoe schrijf je een goede boekreview? Ik schrijf inderdaad vaak reviews over boeken. Zelf schrijf ik namelijk ook boeken en ik ben van mening dat je kunt leren beter te schrijven door kritisch naar andere boeken te kijken. Het schrijven van reviews is voor mij dus echt een soort oefening. Ik ben natuurlijk geen expert, maar het leek me wel leuk om mijn tips te delen. Uiteraard hoeven jullie het niet met alles eens te zijn, dit is puur hoe ik denk dat een goede boekreview in elkaar zit.

Stap 1, het boek lezen

Dit klinkt misschien heel logisch, maar het is echt heel belangrijk. Lees het boek waar je een review over schrijft. Net alleen de eerste hoofdstukken of slechts wat fragmenten, maar helemaal. Ook wanneer je het boek niet goed vindt, lees je het helemaal. Of je stopt met lezen en schrijft geen review. Dit geldt ook voor kinderboeken en non-fictie. Hoewel een boek helemaal lezen bij non-fictie misschien wat vreemd overkomt, is het wel noodzakelijk om een duidelijke mening te hebben. Een duidelijke mening kun je niet over een boek hebben als je niet alles hebt gelezen. Overigens is lezen ook nog eens heel goed voor je en leer je er onbewust erg veel mee.
Tijdens het lezen ben ik vaak al bezig met dingen die ik tegenkom. Een fijne schrijfstijl? Een vreemd moment? Ik probeer tijdens het lezen al te bedenken wat er goed is, wat niet en nog belangrijker: wáárom ik dit goed vind. Dit denken tijdens het lezen gaat geheel automatisch bij mij en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit doet. Maar je kunt wel over de tekst nadenken als je het boek even weglegt. Wees dus bewust van wat je leest.

De review schrijven

Als ik het boek heb gelezen, wacht ik niet al te lang tot ik er een review over schrijf. Het verhaal zit nog vers in mijn geheugen, dus ik kan er dan beter iets over schrijven. Ik maak bij mijn reviews altijd gebruik van ongeveer eenzelfde indeling, namelijk: Gegevens van het boek, informatie over de auteur, het verhaal, een fragment uit het verhaal, schrijfstijl, mijn mening. In sommige gevallen komen er extra kopjes bij, bijvoorbeeld omdat ik het belangrijk vind om dit apart te melden (Denk bijvoorbeeld aan een kopje over de serie waar het boek bij hoort, het uiterlijk van het boek, de illustraties, of de verfilming van het boek). Van al mijn standaard kopjes zal ik uitleggen hoe ik dit doe en waarom ik dit zo doe. Ik zal er ook wat extra dingen bij zetten, die ik zelf slechts af en toe gebruik.

Gegevens van het boek
Bij de gegevens van het boek plaats ik dingen als ISBN (Let op: het is ISBN, geen ISBN-nummer. Een fout die veelal wordt gemaakt. ISBN staat namelijk voor International Standard Book Number. Om er nog een keer ‘nummer’ achter te zetten is dus dubbelop), uitgeverij, genre, aantal pagina’s, publicatiejaar en prijs. Ik maak hierbij gebruik van dingen waarvan ik denk dat mensen ze interessant vinden. Ik weet dat veel mensen niet echt geïnteresseerd zijn in de uitgever, maar dat ben ik zelf bijvoorbeeld wel. Zelf heb ik veel minder met het aantal pagina’s, maar anderen vinden dit wel interessant. De gegevens van een boek zijn echt puur bedoeld om een algemeen beeld te geven van het boek.

Informatie over de auteur
Er zijn mensen die dit een overbodig kopje vinden. Ikzelf zie dit niet zo. De auteur is de persoon die het boek geschreven heeft en dus best even in de belangstelling mag staan. Daarnaast kan het toegevoegde waarde hebben, voor mensen die nieuwsgierig zijn naar wat achtergrondinformatie. Zelf vind ik dit altijd erg prettig. Ik probeer mijn stukjes over de auteurs niet al te lang te maken. Daar draait het immers niet direct om. Ik noem dus enkele bijzonderheden, zoals geboortedatum, prijzen of aantal boeken. Als het boek een debuut is, zal ik dit ook altijd vermelden. Met Google kun je veel informatie over de auteurs vinden. In sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld bij Non-fictie, kies ik ervoor om een stukje over de serie of de uitgever te schrijven in plaats van de auteur. Dit omdat er van non-fictie auteurs vaak erg weinig informatie is te vinden.

Over het verhaal
Dit is een belangrijk punt. Mensen willen weten waar een boek over gaat, voordat ze het lezen. Daarom staat er ook altijd een beknopte tekst over de inhoud van het boek achterop. Ik probeer altijd kort en bondig uit te leggen waar een boek over gaat en doe dit uiteraard in eigen woorden. Bedenk bij het schrijven over het verhaal, dat je de lezers niet wilt lastigvallen met onnodige informatie. Het maakt niet uit hoe oud de personages zijn, waar ze vandaan komen of wat ze allemaal doen in het boek. Dat kan de lezer zelf lezen als hij/zij aan het boek begint. Pas tevens op met het weggeven van belangrijke informatie. Vooral bij thrillers is dit heel belangrijk. Eén simpele opmerking kan al duidelijk maken wie de moordenaar is. Niet doen dus, dat is iets wat de lezers zélf maar moeten uitzoeken. Mijn visie is less is better. Niet iedereen is het hiermee eens en ik krijg geregeld opmerkingen dat ik te weinig vertel over het verhaal. Dit doe ik vaak bewust, omdat ik bang ben teveel te vertellen en het plezier van de lezer hiermee verpest. Vertel bij het stukje over het verhaal ook nooit hoe een boek afloopt. Dit is een echte doodsteek, mensen willen het boek niet meer lezen als ze weten hoe het afloopt. De enige uitzondering hierop zijn de prentenboeken, waarin je wel kunt vertellen hoe het boek ongeveer afloopt.

Fragment uit het boek
Ik kies mijn fragmenten altijd zorgvuldig uit. Ik probeer te kiezen voor een fragment dat duidelijk laat zien hoe de schrijfstijl van het boek is, maar ook voor een fragment dat niet teveel van de inhoud verklapt. In sommige gevallen kies ik voor meerdere fragmenten, omdat ik de schrijfstijl dan extra duidelijk wil maken voor de lezers. Let op: plaats geen te lange fragmenten. Een aantal zinnen volstaat meestal ook. Daarnaast mag je volgens de auteurswet sowieso niet al te lange stukken overnemen (korte fragmenten zijn wél toegestaan). Je mag ook – in het geval van bijvoorbeeld een verhalenbundel – geen complete verhalen plaatsen in het fragment.

Schrijfstijl
De schrijfstijl in een boek is best belangrijk. Wees duidelijk hierover, zodat de lezer begrijpt wat hij kan verwachten. Vanuit welke persoon wordt het verhaal verteld? Worden er flashbacks gebruikt? Zijn er bepaalde woorden die te vaak in het boek staan? Zijn er andere bijzonderheden? In het geval van Non-fictie: worden er niet te moeilijke woorden gebruikt? Is het duidelijk te begrijpen? Hoe zijn de teksten onder afbeeldingen? In geval van kinderboeken: Past de schrijfstijl bij de leeftijd? Worden er moeilijke woorden gebruikt? Is het beeldend geschreven? Leg ook altijd duidelijk uit waarom je iets vindt. Waarom vind je de schrijfstijl geweldig, of juist niet? Uitleggen waarom je iets vindt, is handig, omdat sommige mensen dan beter kunnen inschatten of het iets voor hen is. Jij kan het fijn vinden dat een boek in de ik-vorm is geschreven, maar anderen vinden dat misschien helemaal niet prettig.

Illustraties
Illustraties moeten vermeld worden bij stripboeken, prentenboeken, non-fictie en sommige jeugdboeken. Ik vind het een absolute not-done als het in de genoemde categorieën niet wordt vermeld wat de kwaliteit is van de illustraties of foto’s in een boek. Dit soort boeken draaien namelijk volledig om de afbeeldingen. Wees duidelijk in je omschrijvingen: zijn de illustraties kleurrijk? Zwart-wit? Zijn ze realistisch of juist niet? Zijn de foto’s scherp? Wees duidelijk in je beschrijving. Teksten als ‘ik vind de illustraties mooi’ of ‘alles ziet er vrolijk uit’ zijn niet duidelijk.

Mening
De mening is natuurlijk het belangrijkste aan een review. Schrijf niet in drie zinnen op dat je het boek goed vond (of juist niet), maar wees duidelijk. Als jij het een goed boek vond, hoeft dat niet te betekenen dat iedereen het met je eens is. Noem specifieke punten aan het boek, zoals bijvoorbeeld de schrijfstijl, de opbouw van het verhaal, de realistische gevoelens of de verrassende wendingen in het boek. En als je een boek niet leuk vindt, geef dit dan ook aan, bijvoorbeeld dat de tekst langdradig is, dat er weinig dialoog voorkomt, dat de personages te cliché zijn of dat het einde te voorspelbaar is. Leg duidelijk uit wat je goed of slecht vond aan het boek en leg ook uit waarom. Ik probeer zelf altijd zowel positieve als negatieve punten te noemen aan een boek, zodat een lezer echt duidelijk kan bedenken of het iets voor hem is. In je eigen mening moet je – net zoals in het stukje over het verhaal – nooit vertellen hoe een boek afloopt, of dingen weggeven die het einde van het boek zouden kunnen verraden. Schrijf dus niet: ‘Ik zag niet aankomen dat de moordenaar eigenlijk zijn broer was’, maar ‘Het einde zag ik niet aankomen en heeft me erg verrast’. Je geeft hierdoor niets weg, maar geeft toch aan wat je zo sterk vond aan het verhaal.

Wat niet vermelden in een boekreview?

Ik zie vaak dingen in boekreviews staan, die ik niet echt nuttig vind. Ze hebben geen toegevoegde waarde en lijken alleen geschreven te zijn als opvulling. Onthoud dat een boekreview geen boekverslag moet zijn. Zo hoef je echt geen hele lijst met boektitels te noemen van dezelfde auteur. Ook kopjes over de omslag vind ik overbodig. Een titelverklaring vind ik zelf niet nodig, vooral niet omdat titels vaak heel veel zeggen over de clue van een boek. Sommige mensen kiezen ervoor een lijstje met personages te maken en uit te leggen wie het zijn. In mijn ogen is dit niet nodig. Als mensen het boek gaan lezen, maken ze vanzelf wel kennis met de personages en hun bijzonderheden. Teveel vertellen is nooit goed, zeker niet bij boeken. Leer de grens te kennen en vraag je af of het echt nuttig is wat je vertelt. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen. Bij sommige boeken zijn de genoemde punten wellicht wel weer een toegevoegde waarde.

Algemene tips voor het schrijven van een boekreview

Hoe meer je leest, hoe gemakkelijker het wordt om kritisch te zijn. Je hebt immers steeds meer vergelijkingsmateriaal en kunt daardoor duidelijker aangeven wat wel of niet goed is. Het is dan ook verstandig om niet alles van één auteur te lezen (mag natuurlijk best, maar het is minder leerzaam), maar wissel wat af. Laat je verrassen door andere schrijfstijlen of manier van verhaalopbouw.
Een andere tips is om echt op je spelling en zinsbouw te letten. Een review vol met spelfouten leest niet prettig. Een foutje kan voorkomen, dat gebeurt bij iedereen wel eens, maar zorg ervoor dat de fouten niet je tekst overheersen. Bij de zinsbouw is het verstandig om goed na te denken wat je wilt zeggen. Ik zie vaak zinnen waar feitelijk iets anders staat dan er eigenlijk wordt bedoeld. Zet niet teveel komma’s in zinnen. Eén of twee komma’s is voldoende, anders worden je zinnen veel te lang en onleesbaar. Het is ook nergens voor nodig om met dure woorden te gooien. Soms is het duidelijker als je simpele taal gebruikt.

Tot slot

Zoals gezegd is dit echt mijn visie en mijn manier van werken. Mocht je zelf andere tips of ideeën hebben, dan kun je die natuurlijk in een reactie zetten. Wellicht dat we elkaar zo kunnen helpen en betere boekreviews kunnen schrijven. Succes allemaal en natuurlijk veel leesplezier bij de toekomstige boeken.

70