Recensie jeugdboek: Het boek dat niet mocht bestaan

ffe69464bf8f6a0db8ee66cc7aaca09e_medium.

Auteur:

Angelina van Kemenade

Uitgeverij:

Zilverbron

Achterflap:

Het mooiste cadeau dat Myrthe ooit van haar oma heeft gekregen is een mysterieus boek met een donkerblauwe kaft vol sterren. Er is iets met dat boek. Ze kan haar ogen er niet van afhouden, alsof het roept: 'Lees mij.' Al snel ontdekt ze dat dit geen gewoon boek is.

Bespreking:

Myrthe heeft een uitzonderlijk mooi boek gekregen van haar oma. Het boek trekt steeds weer haar aandacht en voor ze gaat slapen besluit ze om nog even in het boek te lezen. Maar het boek blijkt tijdens het lezen geen gewoon boek te zijn. Een vreemd mannetje beweegt over de bladzijden en letters en roept haar. Myrthe wordt meegezogen in een voor haar onbekende wereld waar haar een heus avontuur te wachten staat. Ze weet verschillende keren te ontsnappen aan het kwade, reist langs kastelen, bergen en grotten om het Sterrenland van het kwaad te bevrijden.

Het is een heerlijk, avontuurlijk verhaal. Bij momenten gaat het door de vele herhalingen en onnodige beschrijvngen van wat er gebeurd wat traag en zakt de spanning. De spanning doorheen het verhaal loopt niet in stijgende lijn, maar kent ook meerdere dalen, wat wel jammer is. Bepaalde omschrijvingen zijn prachtig beeldend verwoord.

Ik heb mij toch door het eerste deel moeten worstelen, maar dan komt er een onverwachte wending in het verhaal. Toen werd ik wel gebeten door nieuwsgierigheid. Hoe is dat boek ooit bij oma en bij de boekhandelaar gekomen? Heel leuk bedacht. Daar krijgt het verhaal ook een aangename snelheid en bouwt de spanning zich mooi op. Jammer dat niet het hele verhaal die lijn volgt.

Bij het boek stak ook een leuk kaartje met de plattegrond van Sterrenland. Heel leuk om op die manier Myrthe te volgen doorheen het verhaal op het kaartje. Het kaartje is apart zodat het kan dienst doen als bladwijzer en je het altijd bij de hand hebt tijdens het lezen. Zo hoef je niet telkens opnieuw terug te bladeren of door te bladeren in het boek om op het kaartje te kunnen volgen.

Leeftijd:

Gemakkelijk zelf lezen vanaf 8 jaar

Meer info: